Evaluatie
1. Vertel over alle 4 de CAP’s die je dit jaar ondernomen hebt; waar ben je geweest? Wat vond je er leuk / interessant aan?
Wat vond je er minder leuk / minder interessant aan? Wat heb je er van geleerd? Doe dit in chronologische volgorde.
Dit jaar heb ik voor CKV veel dingen gedaan die met kunst te maken hebben:
-11 oktober 2018 zijn we met de klas naar Amsterdam geweest. We hebben een rondleiding in het Rijksmuseum gehad en een stadswandeling door Amsterdam. (Beeldend)
-13 december 2018 hebben we een dansworkshop gedaan met de klas. Uiteindelijk hebben we met alle 4e-jaarsleerlingen in de aula tijdens de pauze een flashmob gedaan. (Theater/Dans)
-15 december 2018 ben ik naar de film Bohemian Rhapsody geweest. (Film)
-10 januari 2019 ben ik met mijn familie naar de thriller musical schuld geweest. (Theater/Dans)
-Paasweekend 2019 ben ik naar Paaspop geweest. (Muziek)
-16 mei 2019 hebben we muziekworkshops gehad. Ik heb de workshop trombone spelen gedaan. (Muziek)
-Mei/juni 2019 hebben we in groepjes een filmtrailer gemaakt. Onze film heet Op slot!
-Dit jaar hebben we ook nog gewerkt aan een onderzoeksopdracht ik heb mijn onderzoeksopdracht over graffiti gedaan.
Ik vond heel veel dingen leuk dit jaar. Ik vond de dag dat we naar Amsterdam gingen het leukst wat we met de klas hebben gedaan. Ook vond ik de trailer maken heel erg leuk. Dit was een hele leuke ervaring om met een groepje te doen. De thriller musical Schuld vond ik het leukst van de dingen die ik zelf heb gedaan. Ik vond de muziekworkshop trombone spelen het minst leuk, omdat ik het bespelen van de trombone niet bij mezelf vond passen en niet leuk vond. Ik heb dit jaar geleerd dat er veel verschillende vormen van kunst zijn en dat de ene vorm mij meer aanspreekt en bij me past dan de andere. Ik ben onder andere veel te weten gekomen over graffiti, wat ik erg interessant vond.
2. Wat was jouw favoriete CAP? Wat was je minst favoriete CAP? Waarom?
Mijn leukste CAP opdracht vond ik de vrije keuze. Ik vond de dag van het foute kerstconcert, wat ik heb gegeven met mijn popkoor, super leuk. Ik vond het leuk om dit in een opdracht te verwerken en te vertellen over wat ik van die dag vond.
Het minst leuke van de CAP opdrachten vond ik de filmopdracht. Ik vond het niet leuk, omdat ik totaal niet creatief ben en helemaal niet wist wat ik moest maken en er daarom best wel lang over gedaan heb. Dit was niet de opdracht die bij mij past.
3. Vertel over alle 4 de Praktische Opdrachten wat je gedaan hebt, wat je er wel en niet leuk aan vond en waarom. Ook vertel je wat je ervan geleerd hebt.
We hebben dit jaar 4 Praktische Opdrachten gedaan:
-Een presentatie over feit of fictie gegeven;
We moesten met een groepje een presentatie maken over schilderijen. We moesten aan de klas vertellen wat voor schilderij het was. Daarna moesten we vragen aan de klas stellen en moest de klas kiezen of het feit of fictie was. Ik vond dit niet zo'n leuke opdracht, omdat ik schilderijen nooit zo heel interessant heb gevonden. Wel vond ik het een goede opdracht, omdat je er wel nieuwe dingen bijleert over kunst.
-Een dansworkshop gehad;
We hebben een dansworkshop gehad met onze klas. Tijdens deze dansworkshop hebben we een stuk van een dans geleerd. De andere 4e-jaarsklassen kregen een ander stukje van de dans uitgelegd. Uiteindelijk hebben we een keer met alle 4e-jaarsklassen samen de hele dans geoefend. Die middag hebben we de dans met alle leerlingen in de aula als een flashmob gedaan. Ik vond dit een erg leuke opdracht, omdat je samen met de klas iets doet. Dit is erg leuk voor de sfeer.
-Een muziekworkshop gehad;
Ook hebben we dit jaar een muziekworkshop gehad. Ik heb een workshop gehad waar we leerden hoe je trombone moet spelen. We hebben een paar makkelijke liedjes gespeeld, waardoor we een beetje een idee kregen hoe het is om trombone te spelen. Ik vond de workshop een erg leuk idee, maar trombone spelen is niet echt iets voor mij.
-Een trailer gemaakt;
We hebben met een groepje uit de klas een trailer gemaakt. Je moest de trailer helemaal zelf verzinnen. Dit was echt een super leuke opdracht, omdat je hier je creativiteit in kwijt kan. Zelf ben ik niet zo creatief, maar omdat we het met een groepje deden heb je veel ideeën, waardoor je iets heel leuks kan maken.
4. Wat was volgens jou de beste opdracht van CKV dit jaar (dus van alles wat we in en buiten de klas gedaan hebben) Waarom?
Ik vond de onderzoeksopdracht het beste. Ik vond dit niet de leukste opdracht, maar het was een hele goede opdracht, omdat iedereen zijn eigen onderzoek moest doen. Hierdoor moest je zelfstandig werken en kwam je veel te weten over je onderwerp.
5. Wat was volgens jou de minst leuke opdracht in het programma en zou volgens jou geschrapt moeten worden volgend jaar?
Wat mij betreft zou de opdracht van de film geschrapt kunnen worden. Ik vond dit niet zo'n goede opdracht, omdat het niet zoveel extra's gaf. Hierbij heb ik het over de miniatuurscènes maken van de kernpunten van de film. Zelf vond ik dit ook geen leuke opdracht. Dit kan komen, omdat ik niet echt creatief ben, waardoor ik de creatieve opdrachten minder leuk vind.
6. Heb je iets gemist in het programma? Is er een onderdeel waar we meer aandacht aan hadden moeten besteden? Leg je antwoord uit.
Ik heb dit jaar niets gemist, ik vond het programma erg leuk. Ik vind dat er meer tijd besteed mag worden aan de rondleiding in het Rijksmuseum. Het idee van de app waarmee we door het Rijksmuseum gingen was erg leuk, maar je hebt uiteindelijk bijna niks gezien van het Rijksmuseum. De app is een leuke aanvulling op de rondleiding vind ik.
7. Heb je dit jaar nog andere dingen gezien / gedaan / gemaakt / ervaren die met CKV te maken hebben? (bijv. amateurtoneel bezocht, bioscoopbezoek, zelf iets gedaan of gemaakt)
Ik heb nog veel andere optredens gegeven met mijn popkoor. Ook ben ik met de uitwisseling in Italië naar de marmerfabriek geweest. Deze dingen vond ik ook allemaal heel leuk om te doen en te zien.
8. Bedenk twee stellingen die te maken hebben met het vak CKV (of kunst/cultuur). Deze stellingen moet je kunnen verdedigen in je eindgesprek.
1. CKV is goed voor je kunstontwikkeling.
Ik ben het met deze stelling eens, omdat je erg veel te weten komt over kunst in dit schooljaar. Je ziet door de activiteiten die je moet doen ook veel verschillende vormen van kunst. (musical, optredens, etc.)
2. CKV moet een schoolvak blijven.
Ik ben het met deze stelling eens, omdat dit goed is voor je kunstontwikkeling. Je leert ook zeker veel van CKV, omdat je veel praktische opdrachten moet maken, waar je veel van kan leren.
Maak jouw eigen website met JouwWeb